7 redenen om deel te nemen aan Dagen Zonder Vlees

Tournée Minérale loopt nog maar net op zijn einde, of er nadert al een nieuwe actie met rasse schreden. Het concept van Dagen Zonder Vlees werd in 2011 in het leven geroepen door de Belgische Alexia Leysen. Sindsdien is het uitgegroeid tot een waar burgerinitiatief dat ieder jaar records breekt.

De Vastentijd schiet uit de startblokken op Aswoensdag en eindigt op Pasen. Deze periode telt eigenlijk 46 dagen, maar op de zes zondagen wordt er traditioneel niet gevast binnen de Katholieke Kerk. De regels hieromtrent versoepelden doorheen de eeuwen maar het blijft een periode van bezinning.

Dagen Zonder Vlees probeert de aandacht te vestigen op de enorme hoeveelheid vlees- en visverbruik per persoon. De bedoeling is om gedurende 40 dagen bewuster om te gaan met voeding en zo weinig mogelijk vlees en vis te eten. Je kiest zelf of je deze producten volledig schrapt uit je menu of bijvoorbeeld 1 vaste dag in de week terugvalt op een waardig alternatief. Dit jaar gaat de editie door van 1 maart tot 15 april 2017. Help jij mee er een recordeditie van te maken?

Toch nog niet helemaal overtuigd? Lees dan deze 7 redenen om je finaal over de streep te trekken.

  1. Lager cholesterolgehalte

Door 40 dagen minder vlees te eten kan je cholesterolgehalte verlagen. Het is wel belangrijk dat je kiest voor een gezond alternatief zoals quorn, soja of peulvruchten. Gepaneerde veggieburgers kunnen namelijk het tegenovergestelde effect hebben.

  1. Positieve invloed op darmflora

‘Verandering van spijs doet eten’ zegt men wel vaak in de volksmond. Die verandering van spijs heeft daarenboven ook zijn effect op je stoelgang. Onderzoek heeft uitgewezen dat vegetariërs een vlottere stoelgang hebben dan vleeseters. Laat die Dagen Zonder Vlees dus maar komen, als je daardoor gespaard blijft van buikkrampen.

  1. Gewichtsverlies

Minder vlees bij je maaltijden – of het soms volledig weglaten (maar wel vervangen) – zorgt ervoor dat je minder verzadigde vetten uit vlees binnenkrijgt. Het blijft uiteraard van het grootste belang om een gezond alternatief te kiezen. Wanneer je bijvoorbeeld vlees gewoon schrapt van je menu, zal je misschien terugvallen op het eten van enorme hoeveelheden chocolade, snoep of chips. Dergelijk gedrag zal je niet positief gezind stemmen met het getal op de weegschaal.

  1. Milieuvriendelijk

Vleesproductie is enorm belastend voor het milieu. Door je verbruik tot een minimum te beperken, draag je dus je steentje bij tot het behoud van een goede leefomgeving. Zo wordt 70% van alle beschikbare landbouwgrond gebruikt om vlees te produceren. De druk op het landbouwsysteem is dus al enorm hoog. Er moet dus dringend verandering in ons eetpatroon komen om deze druk te verlagen. De enorme vleesproductie wordt gezien als 1 van de belangrijkste factoren voor de klimaatverandering. Die veranderingen hebben nu al een negatieve impact op het dagelijks leven. Het is dan ook cruciaal om de klimaatswijziging een halt toe te roepen.

  1. Kleinere ecologische voetafdruk

DZV is een collectieve actie om de ecologische voetafdruk van België enorm terug te dringen. De productie van vlees stoot heel wat broeikasgassen uit, verbruikt heel wat water en immense hoeveelheden veevoeder. Met de teller op de site kan je nagaan welke impact je deelname heeft op het gebruik van land, water en energie. Elke dag zonder vlees of vis is een stap in de goede richting. 1 dag mondt uit in een afname van 11 m² op je ecologische voetafdruk. Je bespaart namelijk 1500 liter water (het equivalent van 12 baden) en 2 kg broeikasgassen (het equivalent van 12 km autorijden).

  1. Gewoon voor jezelf

Om te tonen dat je een uitdaging aan kan. Dat eens je je zinnen op iets gezet hebt, je er ook alles aan doet om dit doel te bereiken. Hier is de nodige wilskracht voor nodig, maar achteraf zal je trots zijn op jezelf. Neem bijvoorbeeld deel met een groep vrienden en maak er een soort van battle van. Degene die volhoudt tot het einde sleept dan een beloning in de wacht.

  1. Weg met dierenleed

Het is niet omdat wij nu éénmaal houden van een sappig stukje vlees dat dieren moeten afzien om in deze behoefte te voorzien. 1 dag per week overschakelen op een niet-dierlijke variant kan al een stap in de goede richting betekenen.

Er worden jaarlijks maar liefst 19 miljard kippen gekweekt om aan de vraag te voldoen. Als je weet dat de wereldbol zo’n 7,5 miljard mensen bevat, is dat cijfer echt hallucinant. Het leven in de oceaan is eveneens bedreigd. Zo zijn er voorspellingen dat tegen 2048 de meest gegeten vissoorten uitgestorven zullen zijn. Nu is dus het moment om het tij te keren.

Om gezond te blijven moet je het vlees wel vervangen door waardige alternatieven als peulvruchten, bonen, noten of soja. Vleeseters halen hun ijzer voornamelijk uit vleesproducten, daarom is het zeer belangrijk voldoende groenten en fruit op te nemen om hieraan tegemoet te komen.

Neem je voor de eerste keer deel en heb je geen idee hoe je lekker vegetarisch kan koken? Overweeg dan om een foodbox te bestellen. Je krijgt makkelijke recepten meegeleverd waardoor je altijd een voedzame maaltijd op tafel kan toveren. De bekendste aanbieder is waarschijnlijk HelloFresh, maar Marley Spoon biedt ook de optie om je box vegetarisch te maken.

Een andere inspiratiebron is het Dagen Zonder Vlees kookboek. Het bevat talloze vegetarische recepten van bekende koks. Ideeën genoeg dus om het gedurende de actie of misschien zelfs langer vol te houden. De nieuwe versie bevat ook de favoriete vegetarische recepten van bekende deelnemers. Tik je boek op de kop in de webshop van Bookspot of Proxis.

Ga jij graag nog een stapje verder? Probeer dan zoveel mogelijk seizoensgroenten te integreren in je menu. Seizoensgebonden groenten zijn vaak goedkoper en minder belastend voor het milieu. Je kan eveneens proberen meer plantaardig te eten. Hierbij beperk je de consumptie van alle dierlijke producten tot een minimum. Let er op in de winkel om zo veel mogelijk producten te kopen zonder veel verpakkingsmateriaal. Neem een herbruikbare shopper mee op boodschappen en vermijd zo de zakjes aan de kassa. Een extra uitdaging om nog iets ineen te flansen met je restjes. Groenten over? Voeg wat water en kruiden toe, mix en je hebt een heerlijke zelfgemaakte soep.

Heel wat bekenden dragen de actie een warm hart toe en delen dan ook tips of recepten om de deelnemers een hart onder de riem te steken. Zo voel je je nooit alleen in dit avontuur. Of je het nu doet uit religieuze of ethische overwegingen, alleen of in groep, je eigen motivatie is de belangrijkste drijfveer om deel te nemen aan Dagen Zonder Vlees.

Deze bewustwordingscampagne is geen pleidooi voor volledig vegetarisme, maar een oproep om stil te staan bij de overconsumptie van vlees en vis. Met je hele gezin 1 dag per week vegetarisch eten, dringt de ecologische voetafdruk al aanzienlijk terug. Zo kunnen jullie mee 1 van de acceleratoren van de klimaatsverandering lam leggen en zorgen voor een betere wereld voor jullie kroost.